تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/12/27 - 08:48
کد خبر: 499394

نگاهی بر انتخابات ریاست جمهوری در روسیه؛

انتخابات روسیه/ پوتین شش سال دیگر در قدرت می‌ماند؟

انتخابات روسیه/ پوتین شش سال دیگر در قدرت می‌ماند؟

در این انتخابات، علاوه بر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری کنونی روسیه، سه نامزد دیگر به نام‌های لئونید اسلوتسکی ، نیکولای خاریتونوف و ولادیسلاو داوانکوف نیز شرکت دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی‌که کاخ سفید اعلام کرده که با دقت روند برگزاری انتخابات در روسیه را زیر نظر دارد، رئیس شورای اروپا نتیجه انتخابات را قابل پیش بینی دانسته و پیشاپیش به پوتین تبریک گفت که این برخورد با انتقاد مسکو مواجه شده است.

ابقا یا خداحافظی

 انتخابات ریاست جمهوری روسیه از دیروز به مدت 3 روز در این کشور آغاز شد.  ولادیمیر پوتین که از ٢٤ سال پیش در قدرت است با این انتخابات ممکن است شش سال دیگر در مقام خود باقی بماند. پوتین ۷۱ ساله به عنوان یک «نامزد مستقل»، مهم‌ترین چهره این انتخابات است.

در این انتخابات، علاوه بر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری کنونی روسیه، سه نامزد دیگر به نام‌های لئونید اسلوتسکی ، نیکولای خاریتونوف و ولادیسلاو داوانکوف نیز شرکت دارند. نیکلای خاریتونوف ۷۵ ساله از حزب کمونیست، در حال حاضر نماینده دوماست. او در سال ۲۰۰۴ نیز با پوتین رقابت کرده و تنها توانسته بود ۱۳ درصد آرا را به دست آورد.

لئونید اسلوتسکی ۵۶ ساله که رهبری حزب افراطی ناسیونالیست را برعهده دارد و در سال ۲۰۲۲ در مذاکرات صلح با اوکراین پس از شروع جنگ، نماینده روسیه بود نیز نامزد بعدی این انتخابات است. اما جوان‌ترین نامزد، ولادیسلاو داوانکوف با ۴۰ سال سن است که هم اکنون معاون رئیس (مجلس) دوماست.

او از «حزب مردم جدید» نامزد انتخابات شده است. حزب داوانکوف از رفراندوم استقلال و جدایی مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین حمایت نکرد. اما همواره از سیاست‌های کرملین در مقابل اوکراین حمایت کرده است. منتقدان کرملین تایید سه نامزد یاد شده را تلاشی برای هدایت نارضایتی در میان مردم و دادن «ظاهری کثرت‌گرایانه» به انتخابات می‌دانند، در حالی که اپوزیسیون روسیه سال‌هاست که با خشونت سرکوب شده است.

دو منتقد پوتین، بوریس نادژدین و یکاترینا دونتسووا که هر دو آشکارا با جنگ در اوکراین مخالف بودند، از رقابت حذف شدند و الکسی ناوالنی، مهم‌ترین سیاستمدار مخالف پوتین در زندان جان خود را از دست داد. کارشناسان می‌گویند که رقابت در این انتخابات، فرمایشی است و نتیجه آن از پیش مشخص است و این انتخابات به شش سال دیگر ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین ختم خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری ‌روسیه در شرایطی انجام می‌شود که حملات موشکی اوکراین افزایش یافته است و در عین حال، مقامات مسکو درخصوص برگزاری تجمعات‌ اعتراضی از سوی مخالفان حکومت هشدار داده‌اند. پوتین، اولین بار توسط بوریس یلتسین، رئیس جمهور وقت، به عنوان رئیس جمهور موقت منصوب شد و اولین پیروزی انتخاباتی خود را در مارس ۲۰۰۰ به دست آورد. بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ او تغییر نقش داد و برای چهار سال نخست وزیر شد اما در همان سمت هم، قدرت واقعی و کامل را در دست داشت.

در آن زمان، قانون اساسی روسیه مدت ریاست جمهوری یک نفر را به دو دوره متوالی محدود کرده بود و حکومت در مقام نخست وزیری به او اجازه می‌داد تا به این شرط قانونی عمل کند و بتواند دوباره نامزد ریاست جمهوری شود. در سال ۲۰۲۰ این شرط از قانون اساسی روسیه حذف شد و انتظار عمومی این است که پوتین تا سال ۲۰۳۶ در قدرت بماند. 

ابعاد بین‌المللی انتخابات روسیه 

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد روند انتخابات ریاست جمهوری روسیه را از نزدیک زیر نظر داشته باشد. او گفت: «ما [انتخابات روسیه] را با دقت رصد کرده و خواهیم دید که نتیجه آن چه می شود و خواهیم دید در آخر هفته چه اتفاقی خواهد افتاد.»

کربی در عین حال استدلال کرد که صحبت از انتخابات آزاد و عادلانه در  روسیه اشتباه است و انتخابات ریاست جمهوری روسیه در مناطقی که واشنگتن آنها را متعلق به  اوکراین می‌داند، غیرقانونی است. وی تاکید کرد که ایالات متحده نتایج انتخابات در این مناطق را به رسمیت نمی شناسد.

سفیر روسیه: کشورهای غیردوست نمی توانند برای انتخابات تأثیر بگذارند

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن صبح امروز، شنبه، اعلام کرد که کشورهای غیردوست قادر نیستند در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روسیه و خارج از آن دخالت کنند. وی گفت: تلاش‌های دشمنان نمی‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه که هم‌اکنون با موفقیت و فعالانه در سراسر کشور و همچنین خارج از کشور برگزار می‌شود، مداخله کند.»

سفیر یادآور شد که در روز یکشنبه، 17 مارس، دیپلمات‌های روس در واشنگتن، نیویورک و هیوستون نه تنها خودشان رای خواهند داد، بلکه هر کاری که ممکن است انجام خواهند داد تا شهروندان روسیه بتوانند در فضایی آرام به مراکز رای گیری بروند.

این دیپلمات همچنین در مورد حملات هکرها به منابع در نظر گرفته شده برای انجام رأی گیری الکترونیکی از راه دور صحبت کرد. سفیر گفت: «ما متوجه افزایش حملات هکرها به منابع رای گیری الکترونیکی از راه دور شده‌ایم و واضح است که این اقدامات بدون کمک کشورهای غربی قابل انجام نیستند.»

 انتقاد مقامات غربی تلاشی برای مداخله در انتخابات است

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد معتقد است  که انتقاد دیپلمات‌های غربی از انتخابات ریاست جمهوری در روسیه تلاشی برای مداخله در امور داخلی این کشور است. او  شب گذشته در جلسه شورای امنیت گفت: «من در مورد تلاش‌های کاملاً بی شرمانه که در این نشست برای مداخله در امور داخلی کشورمان انجام می شود، اظهار نظر نمی کنم. سخنان این افراد خود گویای مقاصد آنهاست.»

چندین دیپلمات غربی در نشست شورای امنیت گفتند که انتخابات در مناطق تحت کنترل روسیه در خاک اوکراین "جعلی" و غیرقابل قبول است. پولیانسکی افزود: «انتخابات در روسیه، از جمله در مناطق جدید، صرف نظر از اینکه "کسی آن را دوست داشته باشد یا نه" برگزار خواهد شد و رأی گیری کاملاً مطابق با قانون اساسی انجام می‌شود.»

واکنش زاخارووا به جمع بندی زودهنگام رئیس شورای اروپا از نتایج انتخابات 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته به "تبریک زودهنگام" چارلز میشل، رئیس شورای اروپا که پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری روسیه را تبریک گفته و نتیجه چنین انتخاباتی را کاملاً قابل پیش بینی دانسته، واکنش نشان داد.

زاخارووا یادآور شد: «رئیس شورای اروپا، روز جمعه با اشاره به قابل پیش بینی بودن نتیجه انتخابات، آن  را به پوتین تبریک گفت. مردم عادی منتظر می‌مانند  تا انتخابات به پایان برسد و سپس در مورد نتایج آن اظهار نظر کنند. اما اینها مردم عادی هستند، نه مقامات فعلی اروپایی و اعضای ناتو. مقامات اروپایی می خواهند وانمود کنند که بسیار آگاه هستند و پیش بینی دقیق خود را به رخ بکشند، اما قادر به تشخیص وحدت مردم روسیه نیستند.»

زاخارووا افزود، مقامات اروپایی در سال 2016 هم تصمیم گرفتند تا پیش از پایان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برای تبریک به هیلاری کلینتون هجوم بیاروند، ولی در نهایت دونالد ترامپ پیروز شد. 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top